Subscribe RSS


Salam,
Dikongsikan seorang lagi tokoh remaja JIM Terengganu akh Mus'ab bin Muzahar iaitu anak sulung mantan SU JIM Terengganu. Beliau pernah menjadi Pengerusi KRJ Terengganu pada sesi 2006-2007 sebelum jawatan itu disandang adik beliau Muzir Muzahar bagi sesi 2008-2009. Moga ada manfaatnya bagi penggerak dakwah remaja yang lain.

Assalamualaikum. ..

Menemui kalian dalam keadaan sejahtera.

Alhamdulillah. .ana dah habiskan pengajian Pra-Universiti STPM di SMK Sultan Ismail,Kemaman. (sek cg Norfizam dan Hjh Fadilah)

Dalam siri 1 ni ana akan kongsikan beberapa mutiara bernilai yang ana dapat di SMKSI,Kemaman ini.Supaya kita semua boleh melihat dengan hati,potensi yang ada pada pelajar-pelajar sekolah berbilang kaum ini.

Ana menjejakkan kaki di SMK Sultan Ismail pada pertengahan tahun Mei 2008 - Disember 2009

Jika dikira jarak dari rumah,ana sepatutnya menyambung belajar di SMK badrul alam Shah,Kemasek tetapi naluri kuat ana menyatakan bahawa SMKSI adalah yang terbaik.

Faktor-faktornya ialah:

1) SMKSI mempunyai pelajar berbilang kaum.

2) SMKSI mempunyai pelajar yang ramai (2000 orang)

3) SMKSI mempunyai Pra-Universiti aliran sains

4) Ana ingin mengenali pelajar cina dengan lebih dekat

5) Ana ingin mendalami suasana reality masayarakat

6) Ana ingin membuktikan bahawa graduan PRODUCE boleh hidup dalam suasana masyarakat yang sebenar.

7) Ana ingin mendapat keputusan yang cemerlang dalam STPM dan meneruskan pengajian peringkat ‘degree’ di UKM/UM/UIA dalam bidang sains politik.

8) Ana pilih STPM kerana ana menjiwai modul Ini Sejarah Kita

(ISK)

Oleh hal yang demikian,seusai peninggalan ana dari SMKSI,ana telah berjaya mencapai beberapa misi dan telah meninggalkan beberapa perkara penting yang perlukan penerusan yang rapi dan BANTUAN daripada ikhwah dan akhawat sekalian.

Di SMKSI,beberapa amanah tertinggi yang ana galas ialah:

1) Ketua Pelajar

2) Presiden Pra-Universiti

3) Exco Tarbiyyah dan Kerohanian Asrama

Dalam manual ini,ana akan kongsikan beberapa perkara yang sangat bermanfaat bagi kita.

Persidangan Ketua-Ketua Pelajar Negeri Terengganu dan Resolusi BELARA 310709.

Tanggal 30-31 Julai 2009,ana telah dihantar oleh pihak sekolah bagi menyertai persidangan Ketua-Ketua Pelajar seluruh Negeri Terengganu.Seramai 250 orang ketua dan penolong ketua pelajar telah berkumpul di SMK Belara Trg.Program anjuran Jabatan Pelajaran Negeri Trg ini adalah kesinambungan daripada 2 program ‘mega’ yang lepas iaitu Perhimpunan Minda Cemerlang Pemimpin Pelajar di Petang Island Resort,Tasik Kenyir (13 -16 Februari 2009) dan Perhimpunan Minda Cemerlang Pemimpin Pelajar Siri 2 di Pusat Kokurikulum Pulau Redang (31 Mac – 4 April 2009).Kesemua peserta yang hadir pada perjumpaan yang ke-3 ini ialah gabungan peserta siri 1 dan siri 2.Pada Persidangan Pemimpin Pelajar ini,seorang pemimpin pelajar telah dipilih untuk membentangkan ‘Resolusi Belara 310709’ kepada wakil Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu.Resolusi ini ialah satu permuafakatan pemikiran para Ketua Pelajar bagi melaksanakan AGENDA PENJENAMAAN SEMULA KEPEMIMPINAN DI SEKOLAH..

Ana dapat rasakan kehangatan persidangan ini memandangkan press conference yang dibuat setelah sesi pertama program ini selesai.Program ini mendapat liputan RTM dan Utusan Malaysia.Sebenarnya ,ini adalah agenda JPNT terhadap kepemimpinan pelajar di sekolah yang memerlukan PERHATIAN daripada kita kerana para pelajar ini juga adalah aset kita yang paling bernilai.DIMANAKAH PERANAN KITA?.

Memetik ucap utama Y.Bhg Ketua Sektor Sektor Pengurusan Pembangunan Kemanusiaan,” Saya juga ingin mencadangkan pendekatan mentoring and coaching di mana seorang pemimpin atau pengawas bertindak sebagai mentor kepada 10-20 orang murid yang akan menjadi ahli.Dengan kuota pengawas dan bilangan murid disekolah,saya yakin bilangan ini mencukupi dan dengan itu pemimpin akan memantau secara bertrerusan ahli kumpulan mereka dan sudah tentu pendekatan kasih sayang boleh diamalkan.”

Apakah yang kita fikirkan sekarang?semasa ana dengar ucapan ni,tedetik dalam hati..”wah,tiada lagi usrah underground!”..Hal ini perlu diberi perhatian kerana dasar yang diperkenalkan oleh Tuan Ketua Sektor merupakan modus operandi kita bagi menyantuni remaja-remaja selama ini.Tuan Ketua Sektor berkata lagi..

“ Pengawas boleh mengadakan siri-siri perjumpaan secara berterusan dengan ahli kumpulan mereka dan jika ada diantara ahli kumpulan mereka yang terlibat dengan salah laku diluar kemampuan penasihat mentor,mereka boleh merujuk kepada guru-guru bimbingan kaunseling disekolah atau lain-lain guru disekolah.”

Ana terus tersenyum..senyum dan otak terus ligat memikirkan sesuatu..Apakah peranan ana disini?

Allah Maha Mengatur..Allah Maha Bijaksana..

Ana rasa bagai nak menitiskan air mata,kerana ana telah dipilih daripada ratusan Ketua Pelajar di negeri Trg ini bagi membentangkan RESOLUSI BELARA 310709.Ana rasa hikmah yang Allah bagi,sepatutnya hari tu,(31 Julai 2009) ana jadi fasilitator KBM kat SMK Paka,tetapi pengurusan sekolah canceled hari Khamis.Kalau KBM diteruskan seperti yang dirancang,ana tak akan datang Persidangan Ketua Pelajar ni.

70% modul Agenda Penjenamaan semula daripada buah fikiran ana,disokong oleh jiwa yang ditarbiyyah sejak sekalian lama oleh antum semua.Membina Mentor-mentor/ naqib-naqibah di setiap SMK/SMKA di negeri Trg..satu cabaran dan tanggungjawab yang besar!

Ucapan ana dihadapan pegawai JPN dimulai dengan Keratan surah As-Saf,ayat3:

“Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berjuang dijalanNya dalam Saf yang teratur,mereka seakan-akan seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh”

Ana ingat satu ayat yang membuatkan Ketua Pelajar SMK Agama Wataniah dan SMA Imtiaz ucap tahniah kat ana.

“Kami percaya dan yakin,pembinaan jati diri pelajar yang paling sempurna adalah menggunakan pendekatan mentoring and coaching..ataupun pelajar Sekolah Berasrama Penuh kenali sebagai Smart Group dan pelajar Sekolah Agama kenali sebagai usrah dan halaqah!,ianya adalah tarbiyyah ruhiyyah menggunakan pendekatan wahyu Allah swt yang sangat lembut dan meyakinkan!”..

Berikut ialah kandungan RESOLUSI BELARA 310709.

1)Menukar sistem pelantikan pengawas disekolah melalui guru kepada sistem pilihanraya

2)Menukar nama Badan Pengawas kepada Majlis Pemimpin Pelajar

3)Mengiktiraf Majlis Alumni Ketua Pelajar Negeri Trg (PEMANCAR)

Seusai ucapan..ana dapat banyak respon yang baik dan..button save gaza,baju islamic brotherhood habis dijual (ana sempat dakwah material)..

PERANAN DI SMKSI.

Setibanya di sekolah,ana mula merangka beberapa perkara penting bagi merealisasikan pembinaan saf-saf naqib-naqibah di SMKSI.Cadangannya, mereka akan terdiri daripada 16 orang pelajar yang akan memenangi pilihanraya MPP pada tahun hadapan.Maksudnya, naqib-naqibah ialah Ahli Majlis Tertinggi sekolah.Memandangka n sistem kepemimpinan SMKSI belum menggunakan sistem pilihanraya, ana telah merangka sistem pilihanraya di SMKSI berdasarkan analisis sistem Al-Amin dan MRSM Kuala Terengganu.Sehubung an dengan itu,saru manual kerja bertajuk ‘Anjakan Paradigma:Ke Arah Tradisi Bukan Polisi’ telah dibentangkan.

Alhamdulillah, generasi ana menjadi generasi pelopor sistem pilihanraya di sekolah dan yang paling berat,sistem mentoring and coaching@naqib- naqibah.Selepas beberapa kali bermesyuarat dengan pentadbiran, alhamdulillah. .PK HEM SMKSI,En Alias bin. Salleh telah memberikan persetujuan untuk mengubah sistem kepemimpinan di sekolah bermula pada tahun 2009.

Perbincangan dengan Hj Fakhrul (SU JIM Trg) dan Muzahar bin Hitam (JK Tarbiyyah) mengenai RESOLUSI BELARA 310709.

Perkara ke-3 dalam Resolusi ini ialah JPNT mengiktiraf Majlis Alumni Ketua Pelajar Negeri Trg (PEMANCAR),tetapi perkara ini masih dalam perbincangan. Oleh hal yang demikian,sepantas kilatnya Hj Fakhrul memberikan idea.Cadangannya, pihak JIM Trg akan menolong penubuhan alumni ini.Tujuannya ialah supaya bekas Ketua Pelajar di Trg ini mendapat seruan kita.mendapat fikrah islami yang syumul dan berjuang bersama saf kita! Setelah berbincang sekalian lama,Pihak KRJ akan menganjurkan PEMANCAR (Pertubuhan Alumni Ketua Pelajar Trg) kita akan mengumpulkan kembali bekas Ketua Pelajar di Negeri Trg dengan menggunakan bantuan dana daripada JPN Terengganu.Ana diamanahkan memikul tanggungjawab ini.Ana akan cuba sedaya upaya..Betapa berkualitinya mereka ini..

Persoalan yang ana ingin lemparkan.

1) Siapakah yang akan bantu ana membina Naqib-naqibah Rasmi di SMK Sultan Ismail tahun 2009 nanti?

2) Adakah kita akan biarkan Ketua-Ketua Pelajar di Negeri Trg ini begitu sahaja sedangkan peluang sudah terbentang dihadapan mata?

Bersambung.. Manual Misi Remaja 2..

Ikhwah ini ialah Muhammad Mus'ab Muzahar anak kepada Akh Muzahar

Category: | 0 Comments

0 comments to “Ikhwah...ayuh kita gegarkan bumi ini...”