Subscribe RSS

Alhamdulillah..Jumaat, 15 Januari 2010 dilalui dengan penuh bersemangat oleh kami semua. Seramai 3 ikhwah dan 3 wakil akhawat KARISMA Zon Utara telah menjadi wakil ke Sanggar Kerja di Kerteh, Kemaman.

- Program bermula jam 9.15 pagi, dibuka dengan alunan ayat-ayat suci al-Quran, surah al-Hujarat, ayat 1-18 oleh Pengerusi Tarbiah Negeri, pakcik wa ustaz Muzahar , a.k.a uncle Muz.

- Selepas ucapan alu-aluan dan perasmian majlis, sesi pembentangan dimulakan. Ikhwah akhawat dibahagikan kepada 6 kumpulan untuk membincangkan skop-skop program yang berbeza-beza.

- Program berhenti seketika untuk solat jumaat/zohor dan makan tengahari yang kemudiannya disambung sekitar 2.45 ptg.

- Pembentangan terakhir melibatkan perancangan KARISMA Zon Utara menuju FIDAK 2015 (Fikrah Islam Dominan Alam Kampus) dan perangkaan KRA IPT dibentangkan oleh akh Izhar Syafawi(pemangku ameer/timb.pengerusi 1) dan ukhti Siti Sakinah (JK TPSM).

- Antara isi pembentangan merangkumi;


Ø VISI dan MISI FIDAK 2015 yang perlu difahami

Ø VISI - Menjadi sebuah gerakan mahasiswa kontemporari yang menjana perubahan ke arah tertegaknya syariat Islam di Malaysia

Ø MISI - Beriltizam untuk melahirkan mahasiswa du’at soleh wa musleh yang cemerlang dari aspek sakhsiah, kepimpinan dan akademik melalui program pembangunan insan yang komprehensif

- Menggembleng tenaga mahasiswa ke arah merealisasikan Fikrah Islam Dominan Alam Kampus

(FIDAK) menjelang 2015

Ø Rancangan FIDAK (RF) melibatkan RF 1, RF 2 dan RF 3

Ø RF 1 meliputi TPSM dan Dana, RF 2 merangkumi perhubungan dan targeted tajnid, RF 3 iaitu Public Opinion Leadership (POL) dan Pilihan Raya Kampus (PRK)

Ø Cabaran/permasalahan yang timbul dan kaedah penyelesaian yang cuba diambil dan diketengahkan agar FIDAK yang dirancang dapat dicapai dalam masa yang ditetapkan

Ø Ahli KARISMA di IPT sekitar Terengganu Zon Utara akan cuba untuk mendekati dan menyebarkan fikrah islam di kalangan warga kampus IPT masing2

Ø Membentuk tanzim di Terengganu Zon Selatan agar memudahkan kerja-kerja pentarbiyahan diteruskan di sana

- Sesi soal jawab yang turut diadakan sepanjang pembentangan digunakan sepenuhnya oleh ikhwah akhwat bagi menanyakan perkara yang tidak difahami dan juga melontarkan idea masing2 agar kerja-kerja tersebut dapat terus dilaksanakan dengan lancar dan berkesan.

- Program ini berakhir sekitar 5.30 petang, dengan bacaan doa Rabitah oleh ustaz Mazlan, YDP Kemaman

0 comments to “SANGGAR KERJA @ KEMAMAN”