Subscribe RSS

Perwakilan Terengganu merupakan pembahas keempat dalam sesi pertama perbahasan ucaptama presiden ustaz Abdullah Omar(AO). Ana terpilih dengan izin Allah menjadi pembahas ke-4 setelah diadakan undian pada malam hari yakni selepas tamat majlis yang penuh dengan ‘aksi mendebarkan’ bab kata pak cik Zaid(boleh tanya perwakilan dan pemerhati kita).

Sesi perbahasan dimulakan dengan wakil ikhwah Usim Nilai dan Usim KL sebelum akh sasterawan KARISMA. Beliau menyampaikan beberapa idea. Yang mampu diingat oleh ana adalah menghasilkan lebih ramai penulis dari kalangan KARISMA sendiri kerana dilihat amat kurang menyinar walaupun tentu ramai dari ikh/akh ini yang berpotensi namun kurang digilap. Ucapan baik dari ketiga-tiga perwakilan. Ana lebih fokus kepada bahan yang akan dibawa dalam ucapan ana menyebabkan agak kurang memberi perhatian.

Pertamanya ucapan terima kasih diucapkan kepada mereka yang menyumbang idea, tenaga dan masa untuk membantu ana menyusun isi ucapan. Alhmdulillah setelah melalui perbincangan dengan perwakilan dan pemerhati ikhwah(Izhar, Mus’ab & Hazwan IPGM) pada malam dan pagi itu ana telah menyentuh tiga point utama(dengan izin). Antaranya adalah:

1) firman Allah dalam surah As-saff ayat 10,11:


Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih? (yaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu Mengetahui.

Isu Dana & TPSM

Untuk mendepani RF2 dalam tahun baru ini seperti ucapan Presiden. Sewajarnya RF1 sudah dihadam oleh lokaliti.

Senario di Terengganu Zon Utara telah ana bawa sebagai contoh kepada mungkin lokaliti lain. Seperti kita sedia maklum, program-program tarbawi seperti daurah dan katibah telah acapkali kita dan JIM IPT anjurkan namun sememangnya masih ada ruang yang boleh diperkemas. Sesuatu yang ana tidak sentuh adalah MPSM..para nuqaba’(terutama yang membaca artikel ini) diharapkan dapat lebih proaktif dalam memahami keperluan FIDAK ini. Sesuatu yang menyedihkan sekiranya naqib/ah tidak faham keterdesakan FIDAK yang turut menjadi misi KARISMA. Ana turut menekankan situasi di lokaliti Terengganu Zon Utara yang ‘ketandusan’ dana dan hal ini tidak boleh dipandang ‘sepi’ lagi oleh naqib dan ahli tanzim.

Justeru amat besar harapan kita yang mana ada idea dari qiyadah lokaliti untuk member portfolio kepada timbalan presiden/ameer untuk memegang JK Dana dan JK Pehubungan(networking) yang menjadi agenda dalam RF2 insyaAllah. Namun semuanya perlu disyurakan. Para naqib turut secara automatis merupakan qiyadah yang akan membantu kelancaran tanzim. Untuk pengetahuan semua kredit patut diberi kapada JK TPSM lokaliti kita kerana mendapat pujian dari KNL disebabkan komitmen yang ditunjukkan lokaliti Terengganu Utara.

2) Strategic Position

Ustaz AO telah membangkitkan hal ini dalam ucapan dasarnya. Sudah pasti ada sesuatu yang berlaku yang mungkin cuba ditegur oleh akhi Presiden. Ana menyebut bahawa kita menyokong penuh untuk setiap ahli dalam system tarbiah kita agar mencari bidang tertentu untuk menabur bakti terutamanya selepas bergraduasasi. Pakcik Zaid dalam ucapan perasmian PKN turut menyeru kita untuk fokus kepada lapangan tertentu seperti masalah remaja(ABJZ), hal semasa(Palestin & human right) etc. Jika ingin mendalami sirah pun mungkin boleh dikecilkan lagi skopnya supaya lebih expert.

Firman Allah dalam surah At- Taubah :

41. Berangkatlah kamu baik dalam keadaan merasa ringan maupun berat, dan berjihadlah kamu dengan harta dan dirimu di jalan Allah. yang demikian itu adalah lebih baik bagimu, jika kamu Mengetahui.

Jika anda pelajar teknologi makanan sekalipun, fikirlah cara-cara untuk menyumbang kepada agama Islam yang kita cintai ini. Bidang belajar formal kita seharusnya menjadi penghalang kita dalam mengejar cinta illahi.

3) Isu Kebajikan

Ana memulakan point terkahir ini dengan ucapan maaf kepada JK Kebajikan KNL kerana kurang memberi tumpuan kepada program kebajikan di lokaliti. Sebelum ini banyak daripada hal kebajikan ini turut menjadi perhatian JK TPSM. Sewajarnya pada tahun ini K-Tganu Zon Utara untuk memperbaiki program kebajikan ini yang mana pentingnya untuk menunjukkan betapa concern kita kepada ikh/akh yang lain.

Ana mengakhiri ucapan yang serba kekurangan itu dengan memetik kata-kata Al Maududi dalam bukunya ‘peranan pelajar’ :

‘‘Pelajar-pelajar yang sedang berada di universiti-universiti dan fakulti-fakulti tentulah sudah besar, matang, mempunyai kesedaran dan boleh membezakan di antara buruk dan baik. Begitu juga pelajaran yang diterimanya membolehkan mereka mengetahui identiti mereka jika mereka mahu dan juga membolehkan mereka maju ke hadapan jika mereka bergerak. Segala kerumitan dalam hal ini bukanlah menjadi beban kerajaan semata-mata, bahkan menjadi tanggungjawab pelajar-pelajar juga. Pelajar-pelajar adalah muda-muda belaka.....’’

Anatara isi kandungan lain dalam perbahasan adalah:

a)keperluan melahirkan Da’ie Five Star yang sarat dengan softskills.

b) nama KARISMA yang telah diguna platform lain

c) utarakan sokongan kepada HEPA dan kerajaan sekiranya apa yang mereka utarakan bertepatan dengan syarak.(media,blog etc)

1 comments to “SECEBIS PERKONGSIAN PKN'09-(Pengubat rindu)”

  1. jazakallah akh.ikhsan atas perkongsian PKN ni.insyaAllah, walaupun ameer jauh kat kedah, kami kat sini cuba tuk buat apa termampu..nnti ameer balik ganu, boleh lah kita buat dgn lebih mantop ag kan..insyaAllah..