Subscribe RSS


QADIRAN 'ALA KASBI = MAMPU BERUSAHA

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :

Celakalah (orang yang hidupnya menjadi) hamba abdi dinar, celakalah (orang yang hidupnya menjadi) hamba abdi diram. Celakalah (orang yang) menjadi hamba abdi kepada pakaian’. (Hadis riwayat Imam Bukhari).

Hidup di dunia ini hanyalah sementara, akhirat jua lah yang kan kekal selamanya.

Jika di dunia hidup hanya dibaluti emas perak tanpa pembayaran zakat, pangkat diagungkan tanpa menghiraukan insane yang kurang berupaya,membuka aurat tanpa rasa malu dengan Allah dan Islam yang dibawa, maka apa lagi yang akan dibawa di akhirat sana?

Jika larangan Allah pun di buat gurauan, kelak inginkah Allah memandang di kala tiada lagi perlindungan?

‘Adakah kamu lebih suka dengan kehidupan dunia daripada akhirat? (Kesukaan kamu itu salah) kerana kesenangan hidup di dunia ini hanya sedikit jua berbanding dengan (kesenangan hidup) di akhirat kelak.’ (Surah At-Taubah, Ayat: 38).


Janganlah engkau memberi kerana harapkan balasan yang banyak!

Jalankan tugas ini tanpa mengharapkan balasan dan ganjaran dari orang lain. Menjalankan tugas adalah berbakti dan mengabdi, bukannya mengharapkan balasan dan pujian jua keuntungan harta benda. Jasa insan-insan yang berusaha demi tertegaknya Islam dimuka bumi ini tidak akan terbalas hanya dengan segala kekayaan manusia. Bukankah tanpa dai’e yang tidak kenal penat ini, masyarakat ini akan kering dan ketiadaan Iman, kepercayaan dan, pegangan? Bukankah tanpa mereka, masyarakat ini lenyap ditelan kesepian, tiada suluh dan pelita? Bukankah tanpa mereka, hidup ini akan kerdil; hidup kehampaan dan segala kehampaan, kerana tiada Iman dan Agama? Kalau tidak adalah “penyuluh-penyuluh” baru datang ke dunia seperti mereka, alam ini seluruhnya akan tenggelam dalam kegelapan, kesepian dan kehampaan. Semoga kita kan terus berusaha dan berusaha tanpa lelah untuk menjadi ’mereka’. Jalankan tugas ini kerana hanya mengharapkan ke Redha Tuhanmu jua.

AMALAN YANG PERLU DILAKUKAN


1. Mengutamakan dakwah dalam melakukan sesuatu perkara

2. Menjauhi riba, judi, penipuan

3. Walaupun kaya, tidak melakukan pembaziran semasa berbelanja

4. Cuba sedaya upaya untuk tidak bergantung harap pada ihsan orang lain

5. Berusaha mencari rezeki yang halal elagi ada kudrat

6. Tidak terlalu mengejar jawatan dalam kerajaan mahupun urusan rasmi.

7. Meletakkan jawatan dan tempat kerja mengikut keperluan dakwah lebih utama dari gaji dan pendapatan.

8. Melakukan setiap kerja dengan betul dan sebaiknya (ihsan).

9. Tidak menangguhkan tugasan yang diamanahkan

10. Memelihara harta peribadi dan harta awam

Category: | 0 Comments

0 comments to “MUWASSOFAT KE4 - QADIRUN 'ALA KASBI”